HIACYNT 3D PRACA PLASTYCZNA
Wprawdzie to zwyczajna wycinanka z papieru, ale na jakże niezwykłym tle, nieprawdaż? A że można dostać oczopląsu? Ale ile zabawy, ile stemplowania różnymi różnościami, bo jak się już zacznie - trudno się zatrzymać, ile wycinania i zakręcania!
A do tego cała masa ćwiczeń małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wycinanka to jest to!
A do tego cała masa ćwiczeń małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wycinanka to jest to!
HIACYNT 3D
Najpierw zabawa
Wybierzcie niewielkie kawałki miękkiego papieru, może być gładki lub drukowany - zastosujcie recykling plastyczny.
Rysujcie odręcznie kółka o średnicy ok 10 cm i wycinajcie. Mniej więcej w środku każdego koła zaznaczcie markerem czarną kropę. Rysujcie linię zaczynając od kropki, dookoła niej "w ślimaka". Tnijcie papier po linii od zewnętrznej krawędzi w kierunku do środka.
Pobawcie się spiralkami unosząc raz w górę, raz w dół. Powieście je zahaczając na sznurku w dowolny sposób.
W tej zabawie jest ukryte ćwiczenie grafomotoryczne. Przećwiczycie także cięcie papieru po okręgu.
Przygotuj:
- papier ksero kolor A4 - 3 kolory (tu - różowy, zielony biały)
- nożyczki
- klej
- dowolne farby kryjące (plakatowe, akrylowe lub tempery)
- stemple - drobne przedmioty tj. klocki, zatyczki do pisaków itp.
HIACYNT Z PAPIERU
Technika plastyczna wycinanka z papieru
1. Wytnij odręcznie 8-10 niewielkich kółek (o średnicy ok. 5 cm) z białego papieru.
2. Porozcinaj kółka "w ślimaka" w kierunku "do środka". *Możesz najpierw narysować kropkę, mniej więcej w centrum koła i linię od kropki na zewnątrz.
3. Zewnętrzny koniec każdego elementu przełóż od góry do dołu (lub odwrotnie) przez środek kółka i lekko pociągnij, żeby nadać mu wymiar przestrzenny. *Możesz pominąć ten krok i pozostać przy płaskim "ślimaku".
4. Wytnij kilka pasków z papieru.
5. Wytnij z nich proste kształty liści. *Możesz złożyć każdy pasek na połowę i wyciąć kształt połowy liścia.
6. Ułóż pionowo kartkę - tło i wrzuć na nią gotowe "ślimaki".
7. Zagarnij je dłońmi w kierunku do środka kartki.
8. Przyklej kółka i liście tak jak się ułożyły, smarując klejem tylko w jednym miejscu każdy element.
Dobre rady
* Użyjcie "miękkiego" papieru na "ślimaki", np. ksero-kolor, jest giętki i plastyczny.
* Użyjcie zadrukowanego lub wzorzystego papieru z recyklingu albo wybranego papieru artystycznego na "ślimaki", poeksperymentujcie i porównacie efekty.
* Zapewnijcie dzieciom swobodny dostęp do kilku kolorów papieru i farb. Liście nie muszą być zielone!
* Zróbcie laurkę formatu A4; użycie twardego papieru jako tła. Możecie przedziurkować kartkę i przywiązać wstążeczkę, przedszkolaki-starszaki mogą podpisać kartę lub ułożyć swoje imię z wyciętych liter i nakleić.
* Wszystkie kształty wycinajcie odręcznie, wszelkie krzywizny i nierówności dodadzą autentyczności i uroku!
* Nie wyrzucajcie papierowych ścinków, umieśćcie je w pudełku, stosujcie w praktyce recykling plastyczny.
* Niektóre dzieci prawdopodobnie nakleją liście w taki sposób, że będą pięknie wystawały poza kartkę.
* Stemplowanie to świetna zabawa. Możecie najpierw zrobić stemplowane tło. Niektóre dzieci zafiksują się na stemplowaniu. I dobrze. Niech eksperymentują i świetnie się bawią. Hiacynta wytniecie jutro.
* Niektóre dzieci będą także rozmazywać resztki farby. Wszystko to doda ich dziełu autentyczności i spotęguje efekt artystyczny!
* Pora roku: przedwiośnie, wiosna.
* Najlepsza zabawa dla 5-6 latków+.
Wariacje
Papier nutowy/makulaturowy + czarne tło + niebieskie liście.
Wiecie już jak zrobić hiacynta 3d. Może nie pachnie, ale wygląda! Totalnie zakręcony!
xx Bea
* Podstawa programowa - edukacja wczesnoszkolna
Zadania szkoły.
Wspieranie wielokierunkowej aktywnosci dziecka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie i nabywanie doswiadczeń oraz poznawanie polisensoryczne, stymulujacych jego rozwój we wszystkich obszarach.
Edukacja plastyczna.
Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń wycina i przylepia wykorzystując papier kolorowy, stempluje wykorzystując drobne przedmioty. Wykonuje prace jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (prezent - laurka). Osiągnięcia w zakresie percepcji wizualnej, obserwacji i doświadczeń. Uczeń wyróżnia w impresjach plastycznych barwę, fakturę i kształty obiektów.
* Podstawa programowa - wychowanie przedszkolne
Zadania przedszkola.
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom aktywności sensorycznej. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość estetyczną dziecka w odniesieniu do plastyki.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Wyraża swoje rozumienie świata za pomocą impresji plastycznych.
Więcej prac plastycznych z kwiatami:
*Ten blog lubi kolory i lajki. Jak je dostaje to się dalej pisze.
Wspaniałe są ludowe wyroby z rękodzieła i mam nadzieję że zawsze będzie ktoś do podtrzymania tradycji. Ja teraz staram się robić gwiazdy kurpiowskie z papieru są niesamowite. http://www.open-youweb.com/jak-zrobic-wycinanke-kurpiowska-gwiazde/ sama taką nauczyłam się robić po kilku próbach. Oby wyroby rękodzielnicze zawsze miały chętnych do podziwiania i osoby do kontynuowania tradycji.
OdpowiedzUsuńOby! Mnie szczególnie inspirują wzory haftów ludowych. A gwiazdy cudne! Czy używasz zwykłych nożyczek? Pozdrawiam jesiennie.
OdpowiedzUsuń