tag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post7583470654438117261..comments2024-03-28T16:56:52.818+00:00Comments on kreatywne prace plastyczne: EDUKACJA PLASTYCZNA DZIECI 20 BŁĘDÓWKreatywne Prace Plastycznehttp://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-6606312002518203942018-08-03T14:50:02.720+01:002018-08-03T14:50:02.720+01:00Rzeczywiście i nic dziwnego, bowiem w wieku 9 - 12...Rzeczywiście i nic dziwnego, bowiem w wieku 9 - 12 lat dzieci wchodzą w fazę poczatkowego realizmu (wg V. Lovenfelda) i podejmują świadome próby wiernego odtwarzania rzeczywistego wyglądu otaczającego świata. Dlatego na tym blogu propaguję różnego rodzaju działania i zabawy doskonalące obserwację, rysowanie zamiast powszechnego kolorowania, doceniania "zwykłych" technik plastycznych - rysowania i malowania farbami. Zachęcam do umozliwiania dzieciom kontaktu ze sztuką wysoką i inspirowanych nią działań twórczych. Niestety, wydaje się, że problem stanowi samo zrozumienie przez wielu nauczycieli, co to znaczy prawdziwie twórcze działanie. W przedszkolach i klasach początkowych wciąż króluje kicz, schemat, szablony, kopiowanie, odtwórczość, efekciarstwo, unifikacja prac i narzucanie dzieciom dorosłego sposobu widzenia świata. Myślę, że ani kształcenie nauczycieli w tej dziedzinie, ani nadzór pedagogiczny nie są odpowiednie. Dlatego działam tu, na miarę własnych możliwości, na rzecz uświadomienia wartości i podniesienia poziomu edukacji plastycznej dzieci. Pozdrawiam słonecznie, Bea.<br />Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-28692569013502128272018-07-31T23:59:07.878+01:002018-07-31T23:59:07.878+01:00Wszystko cacy, dopóki proponowana tu nieskrępowana...Wszystko cacy, dopóki proponowana tu nieskrępowana kreatywność dotyczy kilkulatków. Schody zaczynają się później, w wieku 10-11 lat. Dzieciaki starsze chcą czegoś więcej. Chcą rysować i malować realistycznie, konkretnie, tak jak widzą. Tyle, że nikt im nie powiedział, nie pokazał wcześniej, jak to zrobić. Nikt nie przygotował ich do tego nauką precyzyjnej obserwacji obiektów, ani nie nauczył specjalistycznych technik rysunkowych czy malarskich. Radosna nieskrępowana twórczość typu lepienie, wydzieranie, chlapanie, smarowanie to zdecydowanie za mało, by zapobiec zjawisku kryzysu twórczego u nastolatków. Potrzebna jest nauka teorii sztuki już w młodszych klasach szkoły podstawowej, a może już w przedszkolu. Tylko, że najpierw nauczyciele plastyki musieliby się sami jej nauczyć... Barbara Jarosik Barańskahttps://www.blogger.com/profile/09014399246974866249noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-85930663579711790312017-12-03T16:23:01.103+00:002017-12-03T16:23:01.103+00:00Dlatego piszę do dorosłych - rodziców i nauczyciel...Dlatego piszę do dorosłych - rodziców i nauczycieli. Żeby mogli się dowiedzieć, zastanowić, uświadomić, przemyśleć, zrozumieć i zmienić. Wszystkie dzieci są kreatywne, ale musimy to pielęgnować, a nie niszczyć. Dziękuję za zainteresowanie i życzę wielu twórczych zachwytów!<br />Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-45087482108154434982017-12-03T07:44:18.146+00:002017-12-03T07:44:18.146+00:00To wszystko prawda. 8smy rok prowadzimy dodatkowe ...To wszystko prawda. 8smy rok prowadzimy dodatkowe zajęcia dla dzieci z ceramiki. Bardzo często słyszymy "Nie umiem". Czasem to oznacza "mie chce mi się", a czasem "jestem beznadziejna/ny".<br />Najczęściej rozwiązujemy to w ten sposób, że prosimy wyjść na chwilkę z sali, zostawić na korytarzu "Nie umiem", gdyż "nie umiem" przeszkadza i nie było zaproszone i wrócić. Często to działa, dzieci się odstresowują i podchodzą do lepienia inaczej.<br />Faktycznie ogromnym problemem jest kreatywność. W czasach kiedy dorośli zimują czas dzieciom, a ich nudę odbierają jako obowiązek zajęci a się potomstwem, dzieci nie wymyślają ani zabaw, ani zabawek "z patyka", ani mie są twórcze. Dzieci czekają na temat tzw dowolny, po czym nie wiedzą, co lepić. Tematy projektowe czasem nie odpowiadają rodzicom, którzy wolą, by dziecko przyniosło "coś ładnego i otaktycznego" z zajęć. A my np. projektujemy z gliny zabawki, domy, meble. Zdarza się, że rodzice dzwonią rozczarowani pracą dziecka, w domyśle naszą. Zauważyłyśmy, że pokazując technikę wykonania pracy, dzieci starają się być odtworcze. Teraz zaznaczamy, że najcenniejsze będą dla nas prace odmienne od naszej i takie trafią na coroczny konkurs. A w naszym konkursie dzieci same decydują poprzez głosowanie, kto wygra.<br />Pozdrawiamy serdecznie i dziękujemy za tekst.<br />Szlam i Wałek Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04219944106900329198noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-61898577062480889612017-10-11T13:52:20.258+01:002017-10-11T13:52:20.258+01:00Oto kolejny dowód na to, jak odpowiedzialna jest p...Oto kolejny dowód na to, jak odpowiedzialna jest praca nauczyciela. Poniższy cytat uzupełnia komentarz.<br />"Stwierdziłem, że edukacja to żywy to żywy proces, który można porównać z rolnictwem. Ogrodnicy wiedzą, że to nie oni sprawiają, że rośliny rosną. Nie przyczepiają korzeni, nie przyklejają liści i nie farbują płatków. Rośliny rosną same. Zadaniem ogrodnika jest stwarzanie jak najlepszych warunków do tego procesu. Dobrzy ogrodnicy potrafią je stworzyć, a źli nie. Tak samo jest z nauczycielem. Dobry nauczyciel stwarza warunki do uczenia się, a źli nie. Dobrzy nauczyciele wiedzą także, że te warunki nie zawsze zależą od nich" - Sir Ken Robinson "Kreatywne Szkoły"<br />Pozdrawiam jesiennie.Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-80023702723136398002017-10-10T21:52:17.613+01:002017-10-10T21:52:17.613+01:00Tak mi się przypomniała sytuacja z mojego dziecińs...Tak mi się przypomniała sytuacja z mojego dzieciństwa kiedy chodziłam w pierwszej klasie podstawówki na zajęcia plastyczne do domu kultury... Pan instruktor upierał się, że NIE MOGĘ narysować tylko jednego psa na karce i to do tego spacerującego nocą samotnie przy księżycu... Narysowałam po swojemu, po długim i męczącym odmawianiu dorysowania czegoś więcej. Pan nauczyciel wyraził NIEZADOWOLENIE z tego powodu! Do dzisiaj to pamiętam i mam uraz do tego pana. Kolejny przykład z tym samym nauczycielem, wczesna podstawówka, temat: "Łąka". Ja rysuję po swojemu, moja siostra też, pan każe dorysować 2 i 3 rząd kwiatów w tle żeby było przestrzennie. Moja siostra wykonuje polecenie, ja odmawiam. Praca siostry dostaje "nagrodę" przyznaną przez pana nauczyciela. Moja siostra po latach, jako dorosła osoba nie ma nic wspólnego z plastyką, ja wręcz przeciwnie. Do nauczyciela do dzisiaj mam żal.marta raczyńskahttps://www.blogger.com/profile/04349919830334559161noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-54408073023204237662017-01-07T22:32:40.006+00:002017-01-07T22:32:40.006+00:00To blog dla nauczycielek przedszkola i edukacji wc...To blog dla nauczycielek przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. W klasach 1-3 obowiązuje ocena opisowa. Zawsze powinna być ona wspierająca. Jestem absolutną przeciwniczką oceniania dziecięcych prac plastycznych w klasach starszych. Po pierwsze uważam, że nauczyciele nie są do tego przygotowani, zwykle kierują się subiektywnym odczuciem, często skupiają się na estetyce wykonania pracy w znaczeniu "czysto i przejrzyście". To nieporozumienie. A jeśli chodzi o koślawe drzewo... To raczej Jurek zostanie artystą. Pozdrawiam serdecznie. Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-37332639972571308712017-01-07T14:52:38.503+00:002017-01-07T14:52:38.503+00:00Tylko co robić w przypadku, kiedy lekcje plastyki ...Tylko co robić w przypadku, kiedy lekcje plastyki trzeba ocenić tak jak każdy inny przedmiot? Czyli ktoś musiał zrobić coś "lepiej", z większym zaangażowaniem, a ktoś po prostu olał temat i albo nie chciało mu się rysować, albo po prostu tego nie lubi, albo nie umie. Wtedy też taką pracę trzeba w jakiś sposób ocenić, wstawić w ramy, kryteria oceniania. trochę uważam, że tak jak religia, zajęcia plastyczne, owszem, obowiązkowo w szkole, ale czy poddawane ocenie? nie jestem tego pewna. Antek narysuje "śliczne" drzewo, kształtne, a Jurek narysuje koślawe. Każdy się starał. Każdy narysował na miarę swoich możliwości, według talentu. Obydwoje dostają piątki, a Antek poczuje się niedoceniony, bo jego praca faktycznie na tle pracy Jurka wypadła o wiele lepiej, z kolei Jurek może poczuć się głupio, albo w ogóle się tym nie przejąć, ważne, że dostał piątkę. Jak to rozgryźć?namaluj-mihttps://www.blogger.com/profile/08492749599816104707noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-6796350105720388152016-11-19T16:01:49.319+00:002016-11-19T16:01:49.319+00:00I nie jest to dobre wspomnienie... Dlatego tak usi...I nie jest to dobre wspomnienie... Dlatego tak usilnie zabiegam o zrozumienie wśród rodziców i nauczycieli, że dziecko nie odwzorowuje rzeczywistości w pracach plastycznych. Ono widzi świat inaczej niz dorośli i jest to ogromna wartość! Takimi uwagami zabijamy kreatywność dziecka! Tak więc wyobrażam sobie dzisiaj Bożeno Twoje drzewo z konarami do ziemi i kota większego od domu. I zachwycam się tym obrazem!Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-81643316180263488472016-11-19T13:35:08.955+00:002016-11-19T13:35:08.955+00:00No też mogę się tylko podpisać pod wnioskami z obs...No też mogę się tylko podpisać pod wnioskami z obserwacji. Do dziś pamiętam swój rysunek z przedszkola, kiedy dorośli oglądając go stwierdzili: "Oj co ty tu narysowalas,widziałaś takie drzewo z konarami do ziemi i kota wiekszego od domu"? :)BJhttps://www.blogger.com/profile/02685343497384359635noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-22226950970472824852016-11-19T12:31:45.152+00:002016-11-19T12:31:45.152+00:00Właśnie, kolorowanie to tylko kolorowanie, a nie t...Właśnie, kolorowanie to tylko kolorowanie, a nie tworzenie...Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-10227195945603619112016-11-19T04:55:39.097+00:002016-11-19T04:55:39.097+00:00Zgadzam się z całym tekstem. Co do szablonów-rozle...Zgadzam się z całym tekstem. Co do szablonów-rozleniwaiają niektóre dzieci. Nie chcą potem samodzielnie tworzyć, bo to wymaga wysiłku umysłowego, a kolowanie jest prostą czynnością mechaniczną. Katarzyna Mitroshttps://www.blogger.com/profile/06559946250286389458noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-39336302016306503072016-02-03T08:31:04.669+00:002016-02-03T08:31:04.669+00:00Wybieram prostszą wersję: "Dziękuję ci Bea&qu...Wybieram prostszą wersję: "Dziękuję ci Bea" ;) Ja dziękuję za odwiedziny, zapraszam ponownie.Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-48098345580090797682016-02-02T19:27:27.943+00:002016-02-02T19:27:27.943+00:00Dziękuję za Pani spostrzeżenia.
Bardzo przydatny ...Dziękuję za Pani spostrzeżenia. <br />Bardzo przydatny tekst. Pozdrawiam Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00551790121255957502noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-27293811271386661342016-01-13T20:50:42.625+00:002016-01-13T20:50:42.625+00:00Alicjo, dobrze przygotowane, poprzedzone odpowiedn...Alicjo, dobrze przygotowane, poprzedzone odpowiednim wprowadzeniem i inspiracją zajęcia plastyczne owocują zainteresowaniem i twórczą aktywnością dzieci. Mogę to powiedzieć na podstawie ponad dwudiestoletniej praktyki z dzieciakami w wieku 5 - 10 lat. Czasem taka wypowiedź dziecka jest wyłącznie próbą zwrócenia na siebie uwagi nauczyciela i wystarczy dodatkowa zachęta. Ja zwykle miałam jakiś plan B - propozycję nieco innej twórczej pracy. Z ostatnim zdaniem nie mogę się zgodzić. Dziecko, które nie podejmuje aktywności plastycznej tu i teraz niekoniecznie jest zniechęcone "w ogóle". W przypadku prac plastycznych nie używam szablonów ani wzorów bo ograniczają kreatywność. Można je natomiast stosować w tzw. pracach czy robótkach ręcznych. Stronę chetnie odwiedzę, pozdrawiam znad kubka gorrrącej herbaty. Kreatywne Prace Plastycznehttps://www.blogger.com/profile/18215251990033345753noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4761787217857730036.post-31514406615016144172016-01-13T18:21:40.903+00:002016-01-13T18:21:40.903+00:00Zgadzam się ze wszystkimi punktami, choć moje dośw...Zgadzam się ze wszystkimi punktami, choć moje doświadczenia pokazują, że dobrze mieć przygotowane szablony i przykłady prac plastycznych. Prowadzę warsztaty i trafiają do mnie dzieci, które od razu twierdzą, że nic samodzielnie nie zrobią. Proponuję wtedy by wzorowały się na gotowych przykładach, ale zawsze podkreślam, że mogą coś zmieniać i zrobić po swojemu. Uważam, że w takich wypadkach lepsza jest praca odtwórcza niż całkowite zniechęcenie do prac plastycznych. <br />Pozdrawiam i zapraszam na www.mamywene.plAlicja Żarkiewiczhttps://www.blogger.com/profile/05863333683131886117noreply@blogger.com