LISTA LEKTUR DLA KLAS 1-3 NOWY KANON
Lista lektur dla klas 1-3 zawarta jest w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego w szkole podstawowej obejmującego klasę pierwszą, drugą i trzecią, czyli edukację wczesnoszkolną.
Czytanie, omawianie i praca z lekturą są obowiązkowe, ponieważ wchodzą w zakres wymagań programowych.
Lena, lat 8
Szkoła Podstawowa nr 18 w Nowym Sączu
Podstawa programowa jasno określa zadania szkoły i nauczyciela w zakresie wprowadzania ucznia w świat literatury i zainteresowań czytelniczych.
Zawiera ona nastepujące sformułowania:
"Zadaniem szkoły podstawowej jest wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury. Szkoła podejmuje działania mające na celu rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz działania sprzyjające zwiekszeniu aktywnosci czytelniczej uczniów, kształtuje postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowanego do otwartego dialogu z dziełem literackim."
"Ważne jest, aby zainteresować ucznia czytaniem na poziomie szkoły podstawowej. Uczeń powinien mieć zapewniony kontakt z książką, np. przez udział w zajęciach, na których czytane są na głos przez nauczyciela fragmenty lektur, lub udział w zajęciach prowadzonych w bibliotece szkolnej. W ten sposób rozwijane są kompetencje czytelnicze, które ukształtują nawyk czytania książek również w dorosłym życiu."
"Budowanie umiejętności czytania powinno się odbywać przez codzienne czytanie przez nauczyciela fragmentów lektur oraz wspólne rozmowy o nich tak, aby każdy uczeń miał szansę na polisensoryczną eksplorację treści utworów. Taka forma pozwala uniknąć zniechęcenia do czytania, a wprost przeciwnie - zachęca, intryguje i poszerza zakres percepcji tekstu."
Pełny wykaz lektur znajduje się w treściach nauczania edukacji polonistycznej. W klasach początkowych nie występuje oficjalny podział na lektury obowiązkowe i uzupełniające.
Przygotowany przez MEN obowiązkowy kanon lektur szkolnych dla klas 1-3 został znowelizowany w sierpniu 2021 roku.
Lista lektur do wspólnego i indywidualnego czytania została przedstawiona bez podziału na klasy.
Obok dodałam poziom, na którym dana lektura jest najczęściej opracowywana przez nauczycieli z uczniami.
LISTA LEKTUR DLA KLAS 1-3 MEN
- 1. Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru); klasa 2
- Najczęściej polecane przez nauczycieli:
- - Królowa Śniegu, klasA 2 - rekomendowana do samodzielnego czytania,
- - Dziecię Elfów, klasa 2,
- - Brzydkie kaczątko, klasa 3 - rekomendowana do samodzielnego czytania,
- - Dzikie łabędzie, klasa 2
- 2. Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych); klasa 1/2
- 3. Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; klasa 1
- Najczęściej polecane przez nauczycieli:
- - Ptasie plotki
- - Na straganie
- - Tydzień
- - Kaczka Dziwaczka
- 4. Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; klasa 1/2
- 5. Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; klasa 2/3
- 6. Dorota Gellner, Wścibscy;
- 7. Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niz wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
- 8. Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
- 9. Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; klasa 2/3 - rekomendowana do samodzielnego czytania
- 10. Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły;
- 11. Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku; klasa 3
- 12. Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka, górowskiego skrzata;
- 13. Maria Krüger, Karolcia; klasa 2/3 - rekomendowana do samodzielnego czytania
- 14. Asa Lind, Piaskowy wilk;
- 15. Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn; klasa 3 - rekomendowana do samodzielnego czytania
- 16. Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta; klasa 3
- 17. Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych;
- 18. Joanna Papuzińska, Asiunia; klasa 3
- 19. Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony; klasa 1/2
- 20. Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją; klasa 3
- 21. Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska; klasa 1/2
- 22. Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba; klasa 1/2 - rekomendowana do samodzielnego czytania
- 23. Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci; klasa 1/2
- Najczęściej polecane przez nauczycieli:
- - Słoń Trąbalski
- 24. Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie; klasa 2
- 25. Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze; klasa 2
- 26. Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; klasa 2/3
- 27. Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek klasa 3 - rekomendowana do samodzielnego czytania.
- *Lektury ostatnio dodane przez MEN zaznaczono pogrubioną czcionką.
LISTA LEKTUR DLA KLAS 1-3
Poniżej znajdują się propozycje lektur spoza listy MEN, które są najczęściej wybierane i opracowywane w szkole przez nauczycieli z uczniami klas 1-3:
1. Adam Bahdaj, Pilot i ja; klasa 1
2. Alina i Czesław Centkiewiczowie, Zaczarowana zagroda; klasa 2 - rekomendowana do samodzielnego czytania
3. Czesław Centkiewicz, Anaruk, chłopiec z Grenlandii; klasa 3
4. Wanda Chotomska, Dzieci Pana Astronoma; klasa 1
5. Wanda Chotomska, Legendy polskie; klasa 1/2/3
6. Wanda Chotomska, Pięciopsiaczki; klasa 1
7. Krystyna Drzewiecka, Piątka z Zakątka; klasa 3
8. Julia Duszyńska, Cudaczek-Wyśmiewaczek; klasa 1
9. Jan Grabowski, Czarna owieczka; klasa 1 - rekomendowana do samodzielnego czytania
10. Jan Grabowski, Puc, Bursztyn i goście klasa 1
11. Czesław Janczarski, Jak Wojtek został strażakiem; klasa 1
12. Tove Jansson, Zima Muminków; klasa 2/3
13. Hanna Januszewska, Kopciuszek; klasa 1
14. Mira Jaworczakowa, Jacek, Wacek i Pankracek; klasa 1
15. Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia; klasa 2/3 - rekomendowana do samodzielnego czytania
16. Grzegorz Kasdepke, Kuba i Buba, czyli awantura do kwadratu; klasa 2/3
17. Gosta Knutsson, Przygody Filonka Bezogonka; klasa 2/3
18. Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?; klasa 3
19. Maria Kownacka, Kajtkowe przygody; klasa 3
20. Maria Kownacka, Kukuryku na ręczniku; klasa 1
21. Maria Kownacka, Plastusiowy pamiętnik; klasa 1 - rekomendowana do samodzielnego czytania
22. Lucyna Krzemieniecka, Z przygód krasnala Hałabały; klasa 1/2
23. Astrid Lindgren, Pippi Pończoszanka; klasa 3
24. Mira Lobe, Babcia na jabłoni; klasa 3
25. Hanna Łochocka, O wróbelku Elemelku, klasa 1
26. Kornel Makuszyński, 120 przygód Koziołka Matołka, klasa 1;
27. Siergiej Michałkow, Nie płacz, Koziołku; klasa 2 - rekomendowana do samodzielnego czytania
28. Alan Alexander Milne, Kubuś Puchatek; klasa 2/3
29. Marcin Pałasz, Sposób na Elfa; klasa 2/3
30. Joanna Papuzińska, Nasza mama czarodziejka; klasa 1/2 - rekomendowana do samodzielnego czytania
31. Janina Porazińska, Szewczyk Dratewka; klasa 1/2
32. Józef Ratajczak, Ziarenka maku; klasa 3
33. Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze; klasa 2
34. Rafał Witek, Pierwszaki z kosmosu; klasa 1
Dobre rady:
* Przy samodzielnym wyborze lektur przez nauczyciela polecam także przydatną listę książek przygotowaną przez Fundację "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" - dla dzieci od 6-10 lat: ZŁOTA LISTA CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
* Lektury wymienione w podstawie programowej powinny znajdować się w bibliotece szkolnej. Warto sprawdzić ich dostępność dla uczniów przed rozpoczęciem pracy z daną lekturą.
* W praktyce sprawdza się pomysł lektury jako nagrody na zakończenie roku szkolnego dla wszystkich uczniów, przeznaczonej do samodzielnego czytania w następnej klasie.
* Warto opracować listę lektur na trzy lata edukacji wczesnoszkolnej i przedstawić ją rodzicom uczniów na pierwszym zebraniu.
* Każdy nauczyciel powinien poznać i przeanalizować treść lektury, którą zamierza omawiać z uczniami przed planowaną pracą z lekturą (nie równolegle z uczniami na lekcjach).
* "Zagadnienie interpretacji jest szczególnie ważne przy czytaniu poezji i utworów wierszowanych. W klasie I i II jest sporo książeczek lekturowych pisanych wierszem, których zrozumienie zależy od dobrej interpretacji i takie lektury powinny być czytane przez nauczyciela w klasie." (Lenartowska K., Świątek W. "Lektura w klasach I-III".)
*Przydatne linki:
Pytania najczęściej zadawane przez nauczycieli:
- Czy wykaz lektur do wspólnego i indywidualnego czytania zawarty w punkcie 7 podstawy programowej jest obowiązkowy dla nauczyciela?
- W podstawie programowej dla klas 1-3 nie wskazano pozycji obowiązkowych. Podany wykaz stanowi więc zestaw propozycji książkowych, z których nauczyciel może wybrać te lektury, ktore uważa za wartościowe i przydatne w realizacji programu nauczania.
- Czym powinien kierować się nauczyciel przy wyborze lektur?
- Najważniejsze kryterium stanowi przydatność treści poznawczych i wychowawczych dla realizacji celów kształcenia zawartych w programie nauczania. Istotna jest także różnorodność tematyczna książek ukierunkowana na zainteresowania uczniów, walory wychowacze oraz wartości artystyczne i szata graficzna.
- Czy wybór lektur zależy od podręczników do edukacji polonistycznej?
- Nie. Obowiązkiem nauczyciela jest realizacja podstawy programowej a nie podręcznika. Nauczyciel może, ale nie musi korzystać z propozycji danego wydawnictwa.
- Które lektury należy realizować w pierwszej, które w drugiej, a które w trzeciej klasie szkoły podstawowej?
- Nie istnieje odgórny podział na poziomy. W praktyce oznacza to, że nauczyciel samodzielnie wybiera i tworzy zestaw lektur dla danej klasy. W wykazie lektur zaznaczyłam najczęstsze rekomendacje nauczycieli.
- Ile lektur obowiązkowo należy omówić w poszczególnych klasach w ciągu roku szkolnego?
- Nie istnieją wyraźne wytyczne w tym zakresie. Nauczyciel decyduje o ilości omawianych lektur na poziomie każdej klasy.
Najczęściej przyjmuje się minimum jedną książkę w klasie pierwszej, dwie w klasie drugiej i trzy w klasie trzeciej.
Wielu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej rekomenduje jedną lekturę w każdym miesiącu.
- Które lektury obowiązkowo należy omówić w całości, a które we fragmentach?
- Nie zostało to ściśle określone. Decyzję pozostawiono nauczycielom.
- Które lektury nauczyciel powinien zlecić uczniom do samodzielnego przeczytania w domu?
- O tym decyduje nauczyciel. W wykazie lektur zaznaczyłam książki najczęściej rekomendowane przez nauczycieli do samodzielnego czytania.
- W jakiej kolejności należy omawiać lektury?
- Decyduje o tym nauczyciel. Przy planowaniu pracy z lekturą warto wziąć pod uwagę rozkład treści nauczania, porę roku i bieżące wydarzenia lub uroczystości. (Np. omawianie baśni J.CH. Andersena "Królowa Śniegu" będzie naturalne w grudniu, a czytanie lektury "Nasza mama czarodziejka" w maju - przed Dniem Matki).
- Jak omawiać lektury w klasach 1-3?
- Można wybierać różnorodne formy pracy z lekturą.
Podstawa programowa zawiera następujące zdanie: "W zakresie działalności ekspresji twórczej uczeń ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką". Twórzcie więc ilustracje do lektur wykorzystując rozmaite techniki plastyczne, których ogromne zasoby zawarte są w książce "KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE".
Mam nadzieję, że lista lektur dla klas 1-3 oraz powyższe porady okazały się przydatne w Twojej praktyce nauczycielskiej. A jeśli zechcesz podzielić się z nami doświadczeniem zawodowym związanym z omawianiem lektur w klasach początkowych - zrób to w komentarzu.
xx Bea
Zajrzyj tu:
*Czy brałaś już udział w projekcie KPP?
*Zajrzyj do naszych galerii i dołącz do nas w kolejnej edycji projektu.
*Dokładne opisy prezentowanych w galeriach zabaw, projektów i technik plastycznych wczesnych edycji projektu edukacyjnego KPP zawarte są w mojej nowo wydanej książce pt. "KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE" Grupa Wydawnicza Harmonia 2024.
*Polub, skomentuj lub udostępnij i dodaj nam skrzydeł!
Uff. Powiem szczerze, ten tekst nie był napisany tylko dla faktu napisania. Dawno. Od widziałem tak dobrej i solidnej dawki wiedzy i porad. Naprawdę, jesteśmy pod wrażeniem :)
OdpowiedzUsuńOczywiście - dziękujemy :)
Bardzo dziękuję :)
UsuńDziękuję bardzo
OdpowiedzUsuńProszę bardzo, cieszę się, że to pomocne :)
UsuńDziękuję za solidne informacje. Jesteście wspaniali.
OdpowiedzUsuńDziękuję, staram się pomagać :)
UsuńRównież jestem pod wrażeniem odpowiedzi i porady. Dziękuję.
OdpowiedzUsuńDziękuję. Rozwiane zostały wszystkie moje wątpliwości 😊
OdpowiedzUsuńCieszy mnie, że ten post jest pomocny.
UsuńDzień dobry. Ja mam pytanie następujące: czy nauczyciel może w świetle prawa wymagać od uczniów przeczytania lektury, która w wyniku nowelizacji wykazu lektur została z niego usunięta? Chodzi o książkę Jaworczakowej "Oto jest Kasia", którą zmuszona jest obecnie czytać moja ośmiolatka.
OdpowiedzUsuńTak, poniewaź wykaz lektur zawarty w podstawie programowej dla klas 1-3 to "propozycja lektur do wspólnego i samodzielnego czytania".
UsuńBardzo dziękuję za te informacje- dla mnie bardzo ważne i przydatne
OdpowiedzUsuńProszę bardzo, niezmiernie mnie cieszy, że to pomocne.
Usuń