AdSense

21 cze 2016

MILION POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO ROBIĆ SZTUKĘ Z DZIEĆMI


Aktywność plastyczna jest ważna i niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka. 

Czy można sobie wyobrazić społeczeństwo bez sztuki? Właśnie... Dlaczego więc wciąż tak wielu dorosłych nie przywiązuje wagi do aktywności plastycznej dziecka?


kreatywne prace plastyczne






Może dlatego, że jest ona naturalna. Dziecko tworzy samowolnie, chętnie i z łatwością. Kolejny powód to prawdopodobnie brak wiedzy. Większość dorosłych po prostu nie wie jak ważna jest dziecięca twórczość plastyczna, a prawie nikt o tym nie mówi! Tymczasem jest ona niezbędna do prawidłowego , wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka!


Istnieje milion powodów, dla których warto robić sztukę z dziećmi i stwarzać im optymalne warunki do twórczych poczynań.


Podczas działań plastycznych dzieci: 



*Doskonalą małą motorykę 

Podczas działań plastycznych dzieci doskonalą małą motorykę, czyli ruchy palców i dłoni, a także wykonują wiele czynności manipulacyjnych i ćwiczą precyzję ruchów, ponieważ lepią, modeluja, wycinają, malują palcami i dłońmi, mną papier, przesypują, przelewają, wyklejają, rysują, wydzierają itp. 

Używają różnych narzędzi plastycznych, np. pędzle, nożyczki, łopatki, gąbki, patyczki, wałki itp., które wymagają odpowiedniego chwytu i różnego nacisku, co ćwiczy zmienne napięcie mięśniowe.

Wszystko to stanowi wspaniałe przygotowanie do nauki pisania.

*Wspomagają integrację sensoryczną

Podczas zajęć plastycznych dzieci pracują z różnorodnym materiałem plastycznym takim jak różne rodzaje papieru, karton, plastelina, materiały przyrodnicze, ścinki tekstylne, klej, farby, bibuła gładka i karbowana, tektura falista itp. Dotykając materiałów o zróżnicowanej fakturze pogłębiają wrażliwość wzrokową i dotykową, co wpływa pozytywnie na integrację sensoryczną.
 


*Ćwiczą koncentrację uwagi

Skupiają uwagę na danej czynności tu i teraz, koncentrują się na konkretnym działaniu plastycznym i procesie twórczym, ćwiczą uważność.

*Usprawniają myślenie

Dokonują podstawowych operacji umysłowych tj. analiza, synteza, uogólnianie, inicjują myślenie krytyczne.

Wiek przedszkolny to wg. J. Piageta stadium myślenia przedoperacyjnego. W tym stadium wyodrebniono trzy fazy myślenia: sensoryczno-motoryczne, konkretno-wyobrażeniowe i słowno-logiczne. 

Myślenie sensoryczno-motoryczne, czyli zmysłowo-ruchowe związane jest z działaniem i manipulowaniem przedmiotami. 

Myślenie konkretno-wyobrażeniowe jest oparte na wyobrażeniach, które są odzwierceidleniem obiektu, nie znajdującego się aktualnie w polu widzenia.
Wyobrażenia mogą mieć charakter odtwórczy - wierny obraz dawniej spostrzeganego przedmiotu lub twórczy - nowy obraz. Dziecko zaczyna posługiwać się symbolami zastępującymi realne rzeczy.

Myślenie słowno-logiczne
 
 *Komunikują się ze światem zewnętrznym.
Czerpia wiedzę o świecie z najbliższego otoczenia, prezentują ją we własnej twórczości, pobudzają i wyrażają myśli i emocje.

*Uczą się świadomie obserwować.
Obserwują rzeczy, ludzi i zjawiska, pogłębiają wiedzę i orientują się w otaczającym świecie. 

*Rozwijają ciekawość poznawczą.
Zaspokajają naturalna potrzebę badania, odkrywania i poszukiwania odpowiedzi.

*Rozbudzają wyobraźnię i kreatywność.
Rozbudzają wyobraźnię twórczą. Poszukują, wymyślają, próbują, proponują własne rozwiązania, np. łączą materiały, mieszają techniki plastyczne. Tworzą własny styl ekspresji plastycznej.

*Aktywizują potencjał twórczy.
Rozwijają twórcze możliwości i zdolności. Budują twórczą postawę.

*Eksperymentują.
Poznają i stosują różne techniki i narzędzia plastyczne, eksperymentują z materiałami plastycznymi. W przyszłości przeniosą to na inne dziedziny.



*Zaspokajają potrzebę tworzenia i ekspresji.
Dziecko jest twórcą naturalnym. Sztuka dziecka powstaje z  potrzeby wyrażania siebie, swoich emocji  i kreowania własnego świata.

*Uczą się otwartości.
Otwierają się na emocje, uczucia i opinie innych wyrażane w działaniach plastycznych. Dostrzegają inność i bogactwo różnorodności. Uczą się tolerancji i alceptacji.


*Wdrażają się do współdziałania.
Rozwijaja zachowania prospołeczne i umiejętność współpracy w grupie.


*Relaksują się.
Uspokajają się, wyciszają, łagodzą stres, redukują zahamowania, wchodzą w stan równowagi emocjonalnej i czerpią przyjemność z procesu tworzenia.


*Uwrażliwiają się na piękno.
Dostrzegają piękno w różnych jego przejawach; w przyrodzie, otoczeniu, dziełach sztuki. Otwierają się, doznają wzruszeń i uniesień estetycznych w kontakcie ze sztuką.

*Uczą się refleksji i opiniowania
Pogłębiają wiedzę o świecie, analizują, włączają myślenie krytyczne, budują własne opinie i dzielą się nimi.

*Przygotowują się do artystycznego wyrażania siebie.
Rozwijają pomysłowość, poszukują własnych  środków wyrazu artystycznego, oryginalnych sposobów wyrażania emocji i myśli w procesie twórczym.

*Budują własną oryginalność.
Uczą się być sobą, wyrażać siebie w sposób unikalny i autentyczny.

*Nabywają szacunku dla innych.
Stają się bardziej empatyczne. Uczą się szanować innych, ich uczucia, opinie, dzieła i sposoby wyrażania siebie.

*Przełamują stereotypy.
Wykazują się odwagą, ośmielają się patrzeć z innej perspektywy,  robić coś inaczej niż wszyscy.

*Naprawiają błędy.
Uświadamiają i oswajają własne błędy i podejmują próby ich naprawy. Uczą się, że to naturalna część każdej aktywności.

*Doskonalą własną samodzielność i wytrwałość.
Działają samodzielnie w procesie twórczym od pomysłu, przez realizację, aż do uzyskania "dzieła" w efekcie końcowym.

*Uczą się organizacji i porządkowania.
Wprowadzają elementy planowania i organizacji w proces własnego działania, uczą się segregowania i utrzymywania porządku.

*Odkrywają recykling i upcykling.
Twórczo wykorzystują i przetwarzają materiały z odzysku. Nadają im nowy wymiar podnosząc do rangi dziecięcej "sztuki". Sprawdź 24 POMYSŁY NA RECYKLING NA ZAJĘCIACH PLASTYCZNYCH Z DZIEĆMI



Mam nadzieję, że tych kilka argumentów wystarczy, aby zrozumieć jak pozytywny wpływ na rozwój dziecka wywiera jego aktywność plastyczna. Warto stwarzać jak najlepsze warunki dla jej rozkwitu.

*Ten blog lubi kolory i lajki. Jak je dostaje to się dalej pisze :)

4 komentarze:

  1. Bardzo mi się podobają wasze przemyślenia jak ważne są działania plastyczne dla dzieci i jak mało dorosłych to rozumie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uważam, że aktywność plastyczna ma kolosalne znaczenie dla rozwoju dziecka oraz jego przyszłej kreatywności a moją misją jest uświadomienie pozytywnej roli i ukazanie niezliczonych możliwości wspomagania rozwoju dziecka poprzez różnorodne zabawy i działania plastyczne oraz zmiana stylu i podniesienie poziomu edukacji plastycznej w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

      Usuń
  2. Zmęczona zachwytami nad odtwórczymi pracami wykonanymi przez dzieci wg pomysłu dorosłych i pod ich kierownictwem (czyt. palcem wskazującym, gdzie co przykleić) będę tu zaglądać w poszukiwaniu inspiracji.

    OdpowiedzUsuń