AdSense

21 cze 2016

ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA DZIECI - DLACZEGO SĄ WAŻNE?

ZAJĘCIA PLASTYCZNE DLA DZIECI


Zajęcia plastyczne dla dzieci są ważne. Aktywność plastyczna jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka. 

Dlaczego więc wciąż tak wielu dorosłych nie przywiązuje wagi do aktywności plastycznej dziecka? Dlaczego nawet nauczyciele tak często ją bagatelizują?


zabawy plastyczne

Nikol, lat 10 
Szkoła Podstawowa w Szonowie


PLASTYKA A ROZWÓJ DZIECKA


Może dlatego, że jest ona tak naturalna. Dziecko rysuje samowolnie, chętnie, z łatwością. Kolejny powód to brak wiedzy. Większość dorosłych po prostu nie wie jak ważna jest dziecięca twórczość plastyczna, ponieważ rzadko zwraca się uwagę na to, iż jest ona niezbędna do prawidłowego, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka.

Istnieje wiele powodów, dla których warto organizować zajęcia plastyczne dla dzieci i stwarzać im optymalne warunki do twórczych poczynań. Najważniejsze z nich wymieniam poniżej.

Podczas działań plastycznych dzieci:
 
*Doskonalą małą motorykę 

Podczas działań plastycznych dzieci doskonalą małą motorykę, czyli ruchy palców i dłoni, a także wykonują wiele czynności manipulacyjnych i ćwiczą precyzję ruchów, ponieważ rysują, malują (także palcami), wycinają, wydzierają, naklejają,  lepią, modelują itp. 

Używają różnych narzędzi plastycznych tj. pędzle, nożyczki, patyczki, wałki itp., które wymagają odpowiedniego chwytu i zróżnicowanej siły  nacisku, co ćwiczy zmienne napięcie mięśniowe.

Wszystko to stanowi bardzo dobre przygotowanie do nauki pisania.

*Doskonalą integrację sensoryczną

Podczas zajęć plastycznych dzieci pracują z różnorodnym materiałem plastycznym takim jak różne rodzaje papieru, karton, plastelina, materiały przyrodnicze, ścinki tekstylne, klej, farby, bibuła gładka i karbowana, tektura falista itp. Dotykając materiałów o zróżnicowanej fakturze pogłębiają wrażliwość wzrokową i dotykową, co wpływa pozytywnie na integrację sensoryczną.

*Ćwiczą koncentrację uwagi

Skupiają uwagę na danej czynności tu i teraz, koncentrują się na konkretnym działaniu plastycznym i procesie twórczym, ćwiczą uważność.

*Usprawniają myślenie

Dokonują podstawowych operacji umysłowych tj. analiza, synteza, uogólnianie, inicjują myślenie krytyczne.

Wiek przedszkolny to wg. J. Piageta stadium myślenia przedoperacyjnego. W tym stadium wyodrębniono trzy fazy myślenia: sensoryczno-motoryczne, konkretno-wyobrażeniowe i słowno-logiczne. 

Myślenie sensoryczno-motoryczne, czyli zmysłowo-ruchowe związane jest z działaniem i manipulowaniem przedmiotami. 

Myślenie konkretno-wyobrażeniowe jest oparte na wyobrażeniach, które są odzwierciedleniem obiektu, nie znajdującego się aktualnie w polu widzenia.
Wyobrażenia mogą mieć charakter odtwórczy - wierny obraz dawniej spostrzeganego przedmiotu lub twórczy - nowy obraz. Dziecko zaczyna posługiwać się symbolami zastępującymi realne rzeczy.
 
*Komunikują się ze światem zewnętrznym.

Czerpią wiedzę o świecie z najbliższego otoczenia, prezentują ją we własnej twórczości, pobudzają i wyrażają myśli i emocje.

*Uczą się świadomie obserwować.

Obserwują rzeczy, ludzi i zjawiska, pogłębiają wiedzę i orientację w otaczającym świecie. 

*Rozwijają ciekawość poznawczą.

Zaspokajają naturalną potrzebę badania, odkrywania i poszukiwania odpowiedzi na pytania.

*Rozbudzają wyobraźnię i kreatywność.

Rozbudzają wyobraźnię twórczą. Poszukują, wymyślają, próbują, proponują własne kierunki i rozwiązania. Chętnie, odważnie łączą różne materiały i mieszają techniki plastyczne. Tworzą własny styl wypowiedzi plastycznej.

*Aktywizują potencjał twórczy.

Rozwijają twórcze możliwości i zdolności. Budują twórczą postawę.

*Eksperymentują.

Poznają i stosują różne techniki i narzędzia plastyczne, śmiało eksperymentują z materiałami plastycznymi. W przyszłości przeniosą to na inne dziedziny.

*Zaspokajają potrzebę tworzenia i ekspresji.

Są naturalnymi twórcami. Sztuka dziecka powstaje z potrzeby wyrażania siebie i swoich emocji oraz kreowania własnego świata.

*Uczą się otwartości.

Otwierają się na emocje, uczucia i opinie innych wyrażane w działaniach plastycznych. Dostrzegają inność i bogactwo różnorodności. Uczą się tolerancji i akceptacji.

*Integrują się i uczą się współdziałania.

Rozwijają zachowania prospołeczne i umiejętność współpracy w grupie.

*Relaksują się.

Uspokajają się, wyciszają, redukują stres, ograniczają własne zahamowania, wchodzą w stan równowagi emocjonalnej, czerpią radość i przyjemność z procesu tworzenia.

*Uwrażliwiają się na piękno.

Dostrzegają piękno w różnych jego przejawach; w przyrodzie, otoczeniu i sztuce. Otwierają się, doznają wzruszeń i uniesień estetycznych w kontakcie z dziełami sztuki.

*Uczą się refleksji i opiniowania.

Pogłębiają wiedzę o świecie, analizują, włączają myślenie krytyczne, budują własne opinie i uczą się nimi dzielić.

*Przygotowują się do artystycznego wyrażania siebie.

Rozwijają pomysłowość, poszukują własnych  środków wyrazu artystycznego, oryginalnych sposobów wyrażania emocji, myśli i wyobrażeń w procesie twórczym.

*Budują własną oryginalność.

Uczą się być sobą oraz wyrażać siebie w sposób unikalny i autentyczny.

*Nabywają szacunku dla innych.

Stają się bardziej empatyczne. Uczą się szanować innych ludzi, ich uczucia, opinie, dzieła i sposoby wyrażania siebie.

*Przełamują stereotypy.

Wykazują się odwagą, ośmielają się patrzeć z innej perspektywy, robić coś w oryginalny sposób, inaczej niż wszyscy.

*Naprawiają błędy.

Uświadamiają sobie i oswajają własne błędy oraz podejmują próby ich naprawy. Uczą się, że stanowią one naturalną część każdej aktywności. Uczą się samodzielnie rozwiązywać problemy i pokonywać trudności.

*Doskonalą samodzielność i wytrwałość.

Działają samodzielnie w procesie twórczym od pomysłu, przez realizację, aż do uzyskania "dzieła" w efekcie końcowym. Dostrzegają swoją sprawczość, nabierają zaufania do siebie oraz wiary we własny sukces. 

*Uczą się organizacji i porządkowania.

Wprowadzają elementy planowania i organizacji w proces własnego działania, uczą się segregowania i utrzymywania porządku.

*Odkrywają recykling plastyczny.

Twórczo wykorzystują i przetwarzają papier z odzysku. Używając go jako materiał plastyczny kreują kolejne dzieła nadając mu nowy wymiar artystyczny.

Mam nadzieję, że tych kilka argumentów wystarczy, aby zrozumieć jak pozytywny wpływ na rozwój dziecka wywiera jego aktywność plastyczna. Warto stwarzać jak najlepsze warunki dla jej rozkwitu.

xx Bea

Zajrzyj tu:

*Czy brałaś już udział w projekcie KPP?  

*Zajrzyj do naszych galerii i dołącz do nas w kolejnej edycji!

*Dokładne opisy prezentowanych w galeriach zabaw, projektów i technik plastycznych wczesnych edycji projektu edukacyjnego KPP zawarte są w mojej nowo wydanej książce pt. "KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE" Grupa Wydawnicza Harmonia 2024.

*Polub, skomentuj lub udostępnij i dodaj nam skrzydeł!

4 komentarze:

  1. Bardzo mi się podobają wasze przemyślenia jak ważne są działania plastyczne dla dzieci i jak mało dorosłych to rozumie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, uważam, że aktywność plastyczna ma kolosalne znaczenie dla rozwoju dziecka oraz jego przyszłej kreatywności a moją misją jest uświadomienie pozytywnej roli i ukazanie niezliczonych możliwości wspomagania rozwoju dziecka poprzez różnorodne zabawy i działania plastyczne oraz zmiana stylu i podniesienie poziomu edukacji plastycznej w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

      Usuń
  2. Zmęczona zachwytami nad odtwórczymi pracami wykonanymi przez dzieci wg pomysłu dorosłych i pod ich kierownictwem (czyt. palcem wskazującym, gdzie co przykleić) będę tu zaglądać w poszukiwaniu inspiracji.

    OdpowiedzUsuń