ZŁOTE MYŚLI NAUCZYCIELKI PLASTYKI
Złote myśli nauczycielki plastyki to kilka zdań - drogowskazów, które adresuję szczególnie do nauczycieli przedszkola, edukacji wczesnoszkolnej, szkół specjalnych i świetlic szkolnych.
Wierzę, że pomogą one organizować i prowadzić zajęcia plastyczne z dziećmi w taki sposób, aby były one wartościowe rozwojowo, atrakcyjne i prawdziwie twórcze.
Oto moje złote myśli zebrane dla Ciebie.
Szymon, lat 4
Prywatne Przedszkole Kids' Academy w Białymstoku
JAK UCZYĆ PLASTYKI W KLASACH 1-3 I W PRZEDSZKOLU
1. Głównym celem zajęć plastycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest rozwój wrodzonych mechanizmów twórczości, a nie wytwarzanie "estetycznego produktu".
Zajęcia plastyczne to nie manufaktura.
2. Jako nauczyciel jesteś świadoma znaczenia aktywności plastycznej w rozwoju dziecka.
Traktuj ją poważnie.
3. Twórczość plastyczna dziecka to formowanie materiału plastycznego w unikalny i samodzielny sposób.
3. Twórczość plastyczna dziecka to formowanie materiału plastycznego w unikalny i samodzielny sposób.
Pozwól na to, stwórz optymalne warunki i "uwolnij" twórczość.
4. Obserwacje otoczenia, muzyka, teatr, przyroda, literatura to paliwo dla dziecięcej wyobraźni.
4. Obserwacje otoczenia, muzyka, teatr, przyroda, literatura to paliwo dla dziecięcej wyobraźni.
Najpierw inspiracja, potem działanie. Coś nie bierze się z niczego.
5. Dobieraj rodzaj aktywności i techniki plastyczne do rzeczywistych możliwości rozwojowych dzieci.
Odrzuć szablony. Zachęcaj do samodzielności i wspieraj. Nie wyręczaj. Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe.
6. Edukacja plastyczna to edukacja twórcza! Tam, gdzie są wzory do powielania, szablony, schematy i jedyny, ściśle określony sposób wykonania - tam nie ma twórczości.
To nie jest edukacja plastyczna.
7. Dla dzieci proces tworzenia jest ważniejszy niż efekt. Istotę zajęć plastycznych stanowi więc samo tworzenie, a nie tworzenie "czegoś".
Temat pracy plastycznej traktuj jako pretekst do kreowania.
8. Nie oczekuj odzwierciedlania rzeczywistości w dziecięcych pracach plastycznych.
8. Nie oczekuj odzwierciedlania rzeczywistości w dziecięcych pracach plastycznych.
Dziecko to nie aparat fotograficzny.
9. Im więcej obserwacji, wymyślania, eksperymentowania, doświadczania i zabawy podczas zajęć plastycznych - tym lepiej.
10. Podsuwaj dzieciom rozmaite materiały plastyczne, żeby mogły poznawać je wielozmysłowo i bawić się nimi.
11. Prezentuj różne narzędzia plastyczne i sposoby ich używania, ćwiczcie posługiwanie się nimi w praktyce.
12. Umożliwiaj dzieciom samodzielne wybory (tematy, techniki, kolory, materiały, narzędzia, sposób wykonania).
13. Stwarzaj okazje do swobodnej twórczości plastycznej.
14. Chcesz wprowadzić nową technikę? Najpierw sama ją poznaj. Doświadcz trudności, na jakie może natrafić dziecko oraz... radości tworzenia.
15. Nigdy nie wymuszaj, nie ingeruj, nie przerywaj, nie gaś aktywności plastycznej dziecka.
16. Wprowadzaj różne techniki plastyczne i powtarzaj je w pewnych odstępach czasu. Pozwól dzieciom dobrze je poznać i polubić.
13. Stwarzaj okazje do swobodnej twórczości plastycznej.
14. Chcesz wprowadzić nową technikę? Najpierw sama ją poznaj. Doświadcz trudności, na jakie może natrafić dziecko oraz... radości tworzenia.
15. Nigdy nie wymuszaj, nie ingeruj, nie przerywaj, nie gaś aktywności plastycznej dziecka.
16. Wprowadzaj różne techniki plastyczne i powtarzaj je w pewnych odstępach czasu. Pozwól dzieciom dobrze je poznać i polubić.
17. Unikaj szablonów.
18. Ogranicz kolorowanki.
19. Wykorzystuj materiały przyrodnicze, papier i inne materiały z recyklingu. "Zwyczajne" materiały pobudzają kreatywność.
20. Zawsze stosuj ocenę wspierającą, nigdy nie krytykuj działań ani wytworów plastycznych dziecka. Obdarz uwagą każde dzieło, opisz je, wyraź akceptację.
21. Promuj autentyczność, pomysłowość i oryginalność. ("Krzywe" linie, zielone niebo, elementy "wychodzące" poza kartkę, puste pola na rysunku, prześwity w kolorowaniu, zaschnięty klej na powierzchni papieru, przypadkowe plamy farby - wzmagają efekt artystyczny i personalizują pracę).
21. Promuj autentyczność, pomysłowość i oryginalność. ("Krzywe" linie, zielone niebo, elementy "wychodzące" poza kartkę, puste pola na rysunku, prześwity w kolorowaniu, zaschnięty klej na powierzchni papieru, przypadkowe plamy farby - wzmagają efekt artystyczny i personalizują pracę).
22. Eksponuj wszystkie dzieła w galerii. Każde jest wyjątkowe.
23. Nie wymagaj nadmiernej "schludności" prac. Wygórowane wymagania estetyczne zabijają kreatywność.
24. Organizuj "plenery malarskie" i inne zajęcia plastyczne w pobliskim parku, na łące, w lesie itp. Natura inspiruje, plener podnosi atrakcyjność zajęć.
25. Urządzaj lokalne wystawy prac dziecięcych z wernisażami (np. w pobliskiej bibliotece, domu kultury, w auli szkolnej itp.).
26. Wdrażaj w życie recykling plastyczny.
27. Zorganizuj kółko plastyczne w przedszkolu lub w szkole.
28. Róbcie sobie papier artystyczny i nie wahajcie się go użyć.
29. Odwiedzajcie galerie sztuki i pracownie artystów, korzystajcie z nowoczesnych technologii aby poznawać lub prezentować sztukę.
30. Bierzcie udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych dla dzieci organizowanych przez domy kultury i inne ośrodki kultury, w których prace oceniane są przez profesjonalnych artystów i pedagogów.
24. Organizuj "plenery malarskie" i inne zajęcia plastyczne w pobliskim parku, na łące, w lesie itp. Natura inspiruje, plener podnosi atrakcyjność zajęć.
25. Urządzaj lokalne wystawy prac dziecięcych z wernisażami (np. w pobliskiej bibliotece, domu kultury, w auli szkolnej itp.).
26. Wdrażaj w życie recykling plastyczny.
27. Zorganizuj kółko plastyczne w przedszkolu lub w szkole.
28. Róbcie sobie papier artystyczny i nie wahajcie się go użyć.
29. Odwiedzajcie galerie sztuki i pracownie artystów, korzystajcie z nowoczesnych technologii aby poznawać lub prezentować sztukę.
30. Bierzcie udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych dla dzieci organizowanych przez domy kultury i inne ośrodki kultury, w których prace oceniane są przez profesjonalnych artystów i pedagogów.
Mam nadzieję, że te proste rady wpłyną pozytywnie na poziom edukacji plastycznej w przedszkolu i w klasach początkowych.
xx Bea
Zajrzyj tu:
*Czy brałaś już udział w projekcie KPP?
*Zajrzyj do naszych galerii i dołącz do nas w kolejnej edycji!
*Dokładne opisy prezentowanych w galeriach zabaw, projektów i technik plastycznych wczesnych edycji projektu edukacyjnego KPP zawarte są w mojej nowo wydanej książce pt. "KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE" Grupa Wydawnicza Harmonia 2024.
*Polub, skomentuj lub udostępnij i dodaj nam skrzydeł!
Świetne rady Pani Beato! Na pewno wezmę sobie te rady do serca! :D
OdpowiedzUsuńDziękuję, cieszę się, że przydatne. Pozdrawiam słonecznie, a na blog zapraszam nieustannie :)
Usuńja mam pytanie odnośnie sprawdzonych sposobów na przygotowywanie/przechowywanie materiałów na zajęcia. Kiedy proszę o przyniesienie konkretnych rzeczy, większość osób z klasy nic nie ma .... zrobić składkę i samej to kupować? (plastyka w kl. 4-7) pozdrawiam
OdpowiedzUsuńZosiu, na pierwszym (lub semestralnym) zebraniu z rodzicami najlepiej rozdać szczegółowy plan zajęć na pismie - temat, technika plastyczna, materiały i narzędzia - bardzo dokładny spis i poprosić o konieczny zakup. Rodzice zobaczą czego konkretnie i w jakich ilościach uczniowie potrzebują, oddelegują kogoś na zakupy i rozliczą sobie rachunki. Raz w roku warto zorganizować kiermasz lub aukcję prac za przysłowiową złotówkę, a uzyskane środki przeznaczyć np. na komplet farb lub pudełko kleju. Pozdrawiam, Beata :)
Usuńdziękuję za odpowiedź, spróbuję wykorzystać ten pomysł. kiermasze czasem robimy, zwykle z okazji świąt ;-) pozdr.
OdpowiedzUsuń